סוגי עגבניות שרי שאתם חייבים לטעום לפחות פעם אחת

post_title
היום, אני רוצה לתת את הבמה לכוכבת הבלתי מעורערת: עגבניית השרי. אז איזה סוגי עגבניות שרי חובה להכיר? מי הכי מתוקה? מה ההבדל בין הזנים? למה חשוב כל כך לקנות עגבניות מתוצרת מקומית? וגם קצת רקע על עגבניות בכלל.

עגבנייה: על קצה המזלג


תתפלאו, אבל עגבניות שרי היו קיימות כבר מאות שנים ולא היה להן ביקוש בשוק עד שנות השבעים של המאה הקודמת. הכל השתנה כשמדען בוטני בריטי פנה לפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית בירושלים וביקש מהמקצוענים הישראלים סיוע בפיתוח זן עגבניות טובות וטעימות שיוכלו לשמור על טריות לאורך זמן.

הפיתוח הניסיוני קרם עוד וגידים לאורך השנים וכלל שכלול השבחה וההשקעה השתלמה. כיום, עגבניות השרי הישראליות נחשבות לאיכותיות ולמבוקשות בעולם. לפני שמדברים על עגבניות שרי, כדאי להכיר קצת את העגבנייה באופן כללי. הדבר הראשון שחשוב לדעת על העגבנייה זה שהיא למעשה פרי לכל דבר. פירות הם החלקים בצמח שמכילים זרעים ומתפתחים מהשחלות. כזאת בדיוק היא העגבנייה, אף על פי שבעולם הקולינריה מתייחסים אליה כאל ירק.

הכוכבת של המטבח


מנעד הטעמים העשיר שלה משמש כמצע מכיל ומחמיא לבשרים, דגים, בצקים, דגנים, קטניות וירקות אחרים. עוד תפקיד חשוב שמגלמת העגבנייה בתפריטים השונים הוא ריענון ואיזון טעמים. המנעד יוצא הדופן של הטעמים שלה שנע על סקאלה רחבה במיוחד בין חמיצות למתיקות, מקנה לה מורכבות ועושר טעמים שלא הרבה מזונות בטבע זכו להם. תכונות אלו מאפשרים לה להשלים, לרכך ולאזן כל כך הרבה טעמים ומרקמים. נוסף על כך, היא גם חומר גלם נוח שמתפרק בצורה טובה מאד בבישול. השילוב המנצח של כושר הסמיכות שלה לצד הטעמים העשירים והארומטיים הפכו אותה לבסיס מספר אחת לרטבים כמעט בכל מטבח בעולם. בצורתה הטרייה, היא נותנת תמורה מעולה הן בצד הטעם והן בצד ערכי ההזנה. עגבנייה היא אחת מהירקות הטריים הנצרכים ביותר בעולם, הרבה בזכות הליקופן – נוגד חמצון מהאיכותיים ביותר בטבע שהוא גם פיגמנט שנותן לה את צבעה היפה. הליקופן מיטיב עם הראייה, המוח והעור, הוא תורם להפחתת הסיכון להתפתחות סוגי סרטן שונים ומפחית משמעותית את הסיכויים לחלות במחלות לב ודם.

ישראל – מעצמה טכנולוגית של עגבניות שרי


לא הרבה מכירים את ההיסטוריה של עגבניות השרי ולא הרבה יודעים עד כמה הישראליות משמעותית בנרטיב שלה. אנחנו אמנם לא המצאנו את עגבניות השרי, עגבניות קטנות דמויות צורת דובדבן מאוזכרות בספרות כבר מהמאה ה 17 אבל הביקוש המאסיבי אליהן החל רק לפני כחמישים שנים.

הסיפור הזה מתחיל אי שם בבריטניה, מדינה שהאקלים שלה לא ידידותי במיוחד לגידול עגבניות. הגידול היה יחסית דל ומצומצם והיה נהוג לבצע את הקטיף בטרם עת בכדי להאריך את חיי המדף שלהן. זה הוביל לממכר עגבניות חמוצות שפשוט לא מספקות באיכותן. בניסיון לתת מענה לבעיה, חברו מדענים וחקלאים בריטיים במטרה לפתח סוגי עגבניות חדשים. אחד מהמדענים הללו היה איש ציוני שהעריך את ישראל. אותו האיש פנה לפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית במטרה להסתייע באנשי המקצוע המעולים שלנו וליהנות מתנאי הטבע הישראליים שכל כך מתאימים לגידול עגבניות.

הוא רצה לפתח זן מושלם של עגבניות שרי והקולגות בפקולטה קיבלו עליהם את האתגר. המיזם הניסיוני הניב פירות מתוקים (תרתי משמע) עד כדי כך שכיום, פיתוח עגבניות השרי של האוניברסיטה העברית הוא הפיתוח הרווחי ביותר שלה – יותר רווחי מההכנסות של כל הפיתוחים האחרים גם יחד. עגבניות השרי הישראליות שנמכרו בבריטניה העלו את המודעות לעגבניות שרי באירופה, ומשם, החל הזן לצבור פופולריות בכל העולם. בהמשך המאמר אציג את סוגי עגבניות השרי הכי איכותיים וטעימים, אותם ניתן לרכוש אצלנו ב"נוי השדה".
סוגי עגבניות שרי שאתם חייבים לטעום לפחות פעם אחת
השנה עשינו שיתוף פעולה מיוחד בנוי השדה עם חקלאים בקדש ברנע ופיתחנו זן בלעדי של עגבניות שרי ירוקות שנקרא ענבי שרי והוא זמין לרכישה רק אצלנו. ממליצה לכם לטעם ולהתאהב בטעם המופלא שלהן.

איזה סוגי שרי אתם צריכים להכיר?


המלכותית: שרי וויטני


סוג עגבניות שכדאי להכיר הוא שרי וויטני (או שרי וויטני סוכריה). לא סתם קיבלה הוויטני את הכינוי "סוכריה". היא טעימה ומתוקה ממש כמו סוכריה, עובדת מצוין כחטיף בריא ומזין לכל אותם רגעים שעולה הדחף הבלתי-נשלט לנשנוש מתוק. סימן ההיכר של הוויטני הוא צורתה האובלית שדומה ללב. צורת הלב הזאת פותחה במיוחד ולא במקרה, והיא גם משווקת באריזה בצורת לב שמסגירה אותה. הוויטני כאמור מתוקה במיוחד וגם היא, כמו אחותה מגי, מאופיינת בטריות שנשמרת לאורך זמן ארוך במיוחד. היא תישאר טרייה ועסיסית לאורך שלושה שבועות במקרר, שבועיים בחוץ.

המיוחדת: שרי YOOM


סוג עגבניות שרי נוסף ומיוחד שניתן להשיג ברשת "נוי השדה" הוא עגבניית שרי YOOM (שלעיתים מכנים אותה בקיצור: עגבניום). ה YOOM היא עגבנייה מיוחדת בזכות צבעה השחור המהפנט (בורדו כהה ועז שנראה שחור) שמשווה לה מראה של דובדבנים. יש לה ארומה מיוחדת שמצליחה להעביר את איזון החמיצות – מתיקות הפנטסטי שלה עוד לפני שטועמים אותה, וכשכבר כן טועמים – אי אפשר לעמוד בפני הטעם המעולה שלה. צורתה של שרי YOOM עגולה וגדולה גדול יחסית לעגבניות שרי.
קשה להעביר במילים את הניואנסים שמבדילים בין סוגי עגבניות השרי המהממים שכתבתי עליהם. כולם מאופיינים באיזון טעמים נהדר בין חמיצות למתיקות אך כל אחד עושה את זה בדרך שלו. כדי להבחין בניואנסים וליהנות מהשפע המשמח הזה של הטעמים, הסוגים והצבעים (אדומות, ורודות, מנומרות, צהובות ואפילו שחורות!) צריך לנסות כל אחד מהסוגים באופן בלתי אמצעי, ואם אפשר לעשות את זה באותה הצלחת – מה טוב.

הקלאסיות: שרי אשכולות ושרי תמר


אחד הזנים הפופולריים במשפחת עגבניות השרי היא כמובן שרי תמר. עגבניה אובאלית שקיבלה את שמה נוכח הדמיון של צורתה לפרי התמר. הצורה שלה משווה לה מראה אלגנטי ומיוחד שתופס הרבה תשומת לב של אנשי קולינריה בכל העולם. עורה דק יחסית והיא ידועה במרקם הנוקשה-בדיוק-במידה שלה שאין כיף גדול מלהרגיש איך הוא מתפוצץ בפה. כמו אחיותיה, גם לשרי תמר טעם פירותי מתקתק שמאוזן ברמות חמיצות עדינות ומדויקות. בעגבניות שרי תמר מרבים להשתמש לטובת ייצור שימורי עגבניות ורסק עגבניות. זאת בשל היותה בשרנית יותר מאשר אחיותיה הקטנות. המתיקות שלה, בשרה העסיסי וכמות הנוזלים הקטנה יותר משל אחיותיה הופכות אותה לעגבנייה מבוקשת במיוחד.
זן נוסף של עגבניות שרי אדומות שזמין ב"נוי השדה" הוא שרי אשכולות. אלו הן למעשה עגבניות השרי הקלאסיות, העגולות והקטנות. הן מגיעות באשכולות, שגם הם אגב, חלק מהפיתוח הישראלי של הזן. האשכולות יפים ונוחים לשימוש. את השרי המתוקות אפשר לאכול ישר מהאשכול ממש כמו ענבים.

הצבעוניות: עגבניות שרי צהובות, כתומות ומנומרות


אחד הדברים שאני הכי אוהבת במגוון האדיר של זני עגבניות השרי הוא הצבעוניות המשמחת שלהם. זה לא סוד שאנחנו אוכלים עם העיניים הרבה לפני שאנחנו אוכלים עם הפה. בדיוק כמו שפינת עבודה צבעונית ומושקעת מפרה תהליכי עבודה, גם קערת סלט צבעונית ומושקעת מניעה לאכילה בריאה הרבה יותר מאשר צלחת של ירקות עייפים. זאת הסיבה שאני לא מוותרת על אספקה של עגבניות שרי צהובות, כתומות ומנומרות. יש שמתבלבלים וחושבים שהעגבניות הצהובות הן בעצם השרי האדומות טרם ההבשלה. אז למען הסר ספק, מדובר בזנים נפרדים שהמאפיין הייחודי שלהם הוא הצבע. ב"נוי השדה" תוכלו למצוא שרי כתום, שרי מנומר, שרי צהוב וגם מיקס מדליק של כל צבעי השרי שאנחנו בוררים ואורזים בקפידה.

מהי החשיבות של צריכת עגבניות שרי מתוצרת מקומית?


בשנים האחרונות אנחנו עדים לתופעה מעציבה שמטלטלת את החקלאים המקומיים ופוגעת אנושות בשוק. חלק מהקמעונאים בוחרים לייבא עגבניות מטורקיה או עזה כדי לחסוך בעלויות. הקמעונאי חוסך ואילו הצרכן שקונה בסופר מקבל מוצר מיובא באיכות ירודה, לא טרי ולא טעים. החקלאי המקומי שם את כל המשאבים שלו בגידול תוצרת איכותית מהמעלה הראשונה אבל אין לו למי למכור אותה לאור אספקת העגבניות המיובאות שמורידות את הביקוש. החקלאי נאלץ להמעיט או להפסיק בגידול - מה שמייצר חוסר בשוק, ואז "עולה הצורך" בעוד ייבוא.

ייבוא עגבניות מבחוץ יוצר מעגל קסמים אכזרי שכולם מפסידים ממנו. האידאולוגיה של "נוי השדה" מושתתת על ההיגיון הפשוט של כלכלה מקומית: החקלאי עומל על פיתוח וגידול של עגבניות מעולות. הסחורה עוברת ישירות מן החקלאי לצרכן (אצלנו ב"נוי השדה" זה קורה תוך שעות ספורות). הצרכן זוכה לאכול עגבניות נדירות בטעמן שמזינות את גופו באופן אופטימלי, ואילו החקלאי, מתפרנס בכבוד וממשיך לייצר תוצרת מעולה. ההיגיון מאחורי צרכנות מקומית אומר "בואו נהנה מהמוצר המעולה שאנחנו מפיקים בעצמנו, נדע בדיוק מה אנחנו מקבלים, נקבל את זה בתנאים המיטיבים ביותר וגם נשמור את הכסף בתוך הבית". פעם, צרכנות כזאת דרשה מאמץ, היום כבר לא צריך להתאמץ. הנגשת האידאולוגיה הזאת לכל בית בישראל זה בדיוק מה שעמד לנגד עיניי כשהשקתי את השירות של משלוח ירקות דרך ממשק הזמנה פשוט ונוח באתר של "נוי השדה".

רכשו עכשיו